Firenze con la
sua storia culturale, con lo splendore della sue corti, con il ruolo
guida avuto nel corso degli anni in campo politico e artistico,
ha sempre avuto anche una solida tradizione liutaria testimoniata
dal grande numero di botteghe sempre presenti in città col
trascorrere dei secoli. Già nel XIII secolo Dante Alighieri
cita nel Purgatorio un certo Belacqua liutaio, dedicandogli due
terzine, Vannes ricorda tale Landino costruttore di strumenti di
strumenti musicali operante in Firenze già nel 1370. Intorno
al 1500 il Padre Benvenuto Cellini, Giovanni, architetto e ingegnere
costruiva in città strumenti musicali di ogni tipo.Alla
fine del 16° secolo fu fondata la Camerata dei Bardi dove nacque ufficialmente il melodramma.
Alla fine
del 17°secolo l' immigrazione
di liutai Tirolesi legati
al modello Stainer che vennero ad unirsi alla grande
quantità di liutai fiorentini, testimonia una vivacità
musicale senza pari nella città. In quegli stessi anni
Bartolomeo Cristofori inventò il pianoforte moderno e diventò
conservatore della Collezione Medicea contenente il famoso quintetto
costruito da Antonio Stradivari nel 1690 per Ferdinando dei Medici. I fiorentini: Lorenzo e Tommaso Carcassi,
Giovan Battista Gabrielli e Bartolomeo Bimbi operarono in città
nel ' 700 e nell' 800.
A cavallo
fra il settecento e l' ottocento citiamo anche Aloisio e Luigi
Piattellini e Bartolomeo Castellani; è proprio
nella bottega di quest' ultimo che arrivò nella seconda metà
dell' ottocento Giuseppe Scarampella allievo di Nicolò Bianchi
a Parigi.
Nel 1866 Scarampella
accettò l'incarico di liutaio al
Conservatorio Cherubini di Firenze, dove collaborò con Luigi
Castellani.
Nello stesso periodo fece la sua comparsa in città il garibaldino
Valentino de Zorzi della scuola Veneta moderna. Alla sua morte
la bottega venne rilevata da Silvio Vezio Paoletti. Citiamo all'
inizio del secolo anche il liutaio Ferdinando Ferroni nei lavori
del quale si ravvisa la collaborazione con la liuteria di de Zorzi.
Lavorarono a Firenze anche i liutai Batelli, i del Lungo padre e
figlio e Serafino e Lapo Casini.
Una grande svolta che
influenza
tuttora una larga parte di liutai toscani contemporanei avvenne
con l' arrivo a Siena del milanese Leandro Bisiach senior, chiamato dal Conte Chigi Saracini per restaurare
la collezione di famiglia.
In quell' occasione avvenne l' incontro con Igino Sderci di cui
il Bisiach intuì subito l' abilità, lo prenderà
infatti sotto la sua guida e ne farà uno dei più
grandi liutai moderni a livello mondiale.
Igino Sderci con il
figlio Luciano terminerà la sua lunga attività a
Firenze.
Nella provincia intanto operarono in quegli stessi anni Luigi e Oreste
Cavallini ad Arezzo e Dario Vettori a Firenzuola, allievo
ed amico di Giuseppe Ornati.
Completa il quadro dell' influsso della scuola Milanese il liutaio
Giuseppe Stefanini che giunse a Firenze negli ultimi anni della
sua vita. La sua presenza in città fu ricca di rapporti
umani e professionali con i liutai tuttora operanti.
|
The Violin
Makers of Florence
Historical Background
Art, literature and music have always played a leading role in
the cultural history of Florence.
The art of violin making has always enjoyed a long standing tradition
in Florence, witnessed by the great quantity of workshops in the
city through the centuries.
Even in the 13th century the illustrious poet Dante Alighieri
mentions Belaqua a violin maker in one of his works called Purgatory.
Vannes' Dictionary also cites Landino who was a builder of musical
instrument in 1370.
Around the 16th century the father of Benvenuto Cellini, Giovanni,
architect and engineer had already made various types of musical
instruments.
At the end of the 16th century was founded the "Camerata
dei Bardi" which was officially recognized as the birth place
of melodramma.
The Stainer model of the 17th century was a continual source of
inspiration for those violin makers who had emigrated to Florence
from Tyrol.
So when they joined up with the great number of florentine violin
makers, the city of Florence witnessed an upsurge in musical vivacity
and liveliness, that previously it had not encountered.
In those years, Bartolomeo Cristofori invented the modern piano,and
successively became custodian of the Medicean collection which
housed the famous quintet built by Antonio Stradivari in 1690
for Ferdinando de' Medici.
Between the 18th and 19th century the following violin makers:
Lorenzo and Tommaso Carcassi, Giovan Battista Gabrielli and Bartolomeo
Bimbi were working in the city. So were the Piattellini family,
with Aloisio, Luigi and Bartolomeo Castellani.
In the middle of the 19th century Giuseppe Scarampella, a pupil
of Nicolò Bianchi in Paris, cames to Florence to build
violins in the Castellani workshop.
In 1866 Scarampella accepts the nomination as violin maker for
the Conservatorio Cherubini in Florence, where he works together
with Luigi Castellani.
Valentino de' Zorzi came to Florence about the same time and opened
a workshop.
He had a modern "venetian school" background and was
a follower of Giuseppe Garibaldi. After his death, his workshop
was taken over by Silvio Vezio Paoletti.
Even the instruments built by Ferdinando Ferroni at the beginning
of the 20th century, indicate that he too had previously collaborated
with the de Zorzi, and his work expressed that influence.
Also the following violin makers namely: Batelli, the Del Lungo
father and son, plus Serafino and Lapo Casini, all these noble
artisans were working in Florence at that time.
A geat turning point, which still today has the power to influence
numerous violin makers from Tuscany, came with the arrival in
Siena of a milanese gentleman called Leandro Bisiach. He had been
commissioned by Count Chigi Saracini to restore the family collection
of musical instruments.
On that occasion Bisiach met Igino Sderci, and immediately perceived
his talent and ability, and took him under his wing. So thanks
to Bisiach's care and guidance, Sderci became one of the greatest
violin makers the world has ever known.
After years of activity with his son Luciano, Igino Sderci ended
his days in Florence.
During these years, while Luigi and Oreste Cavallini were working
in Arezzo, Dario Vettori, a friend and pupil of Giuseppe Ornati
was working in Firenzuola. With the arrival in Florence of Giuseppe
Stefanini the influence of the Milanese school is completed.
He came to Florence during the last years of his life, and his
presence in the city, rich with social and professional relationships
left an indelible memory in the lives of those violin makers still
working in the city today.
|