Firenze con la sua storia culturale, con lo splendore della sue corti, con il ruolo guida avuto nel corso degli anni in campo politico e artistico, ha sempre avuto anche una solida tradizione liutaria testimoniata dal grande numero di botteghe sempre presenti in città col trascorrere dei secoli. Già nel XIII secolo Dante Alighieri cita nel Purgatorio un certo Belacqua liutaio, dedicandogli due terzine, Vannes ricorda tale Landino costruttore di strumenti di strumenti musicali operante in Firenze già nel 1370. Intorno al 1500 il Padre Benvenuto Cellini, Giovanni, architetto e ingegnere costruiva in città strumenti musicali di ogni tipo.Alla fine del 16° secolo fu fondata la Camerata dei Bardi dove nacque ufficialmente il melodramma.

Alla fine del 17°secolo l' immigrazione di liutai  Tirolesi legati al modello Stainer  che vennero ad unirsi alla grande quantità di liutai fiorentini, testimonia una vivacità musicale senza pari nella città. In quegli stessi anni Bartolomeo Cristofori inventò il pianoforte moderno e diventò conservatore della Collezione Medicea contenente il famoso quintetto costruito da Antonio Stradivari nel 1690 per Ferdinando dei Medici. I fiorentini: Lorenzo e Tommaso Carcassi, Giovan Battista Gabrielli e Bartolomeo Bimbi operarono in città nel ' 700 e nell'  800.

A cavallo fra il settecento e l' ottocento citiamo anche  Aloisio e Luigi  Piattellini e Bartolomeo Castellani; è proprio nella bottega di quest' ultimo che arrivò nella seconda metà dell' ottocento Giuseppe Scarampella allievo di Nicolò Bianchi a Parigi.                               Nel 1866 Scarampella accettò l'incarico di liutaio al Conservatorio Cherubini di Firenze, dove collaborò con Luigi Castellani.
Nello stesso periodo fece la sua comparsa in città il garibaldino Valentino de Zorzi della scuola Veneta moderna. Alla sua morte la bottega venne rilevata da Silvio Vezio Paoletti. Citiamo all' inizio del secolo anche il liutaio Ferdinando Ferroni nei lavori del quale si ravvisa la collaborazione con la liuteria di de Zorzi.
Lavorarono a Firenze anche i liutai Batelli, i del Lungo padre e figlio e Serafino e Lapo Casini.

 Una grande svolta che influenza tuttora una larga parte di liutai toscani contemporanei avvenne con l' arrivo a Siena del milanese Leandro Bisiach senior, chiamato dal Conte Chigi Saracini per restaurare la collezione di famiglia.
In quell' occasione avvenne l' incontro con Igino Sderci di cui il Bisiach intuì subito l' abilità, lo prenderà infatti sotto la sua guida e ne farà uno dei più grandi liutai moderni a livello mondiale.
                                   Igino Sderci con il figlio Luciano terminerà la sua lunga attività a Firenze.                                      Nella provincia intanto operarono in quegli stessi anni  Luigi e Oreste Cavallini ad Arezzo e Dario Vettori a Firenzuola, allievo ed amico di Giuseppe Ornati.
Completa il quadro dell' influsso della scuola Milanese il liutaio Giuseppe Stefanini che giunse a Firenze negli ultimi anni della sua vita. La sua presenza in città fu ricca di rapporti umani e professionali con i liutai tuttora operanti.


The Violin Makers of Florence
Historical Background


Art, literature and music have always played a leading role in the cultural history of Florence.
The art of violin making has always enjoyed a long standing tradition in Florence, witnessed by the great quantity of workshops in the city through the centuries.
Even in the 13th century the illustrious poet Dante Alighieri mentions Belaqua a violin maker in one of his works called Purgatory.
Vannes' Dictionary also cites Landino who was a builder of musical instrument in 1370.
Around the 16th century the father of Benvenuto Cellini, Giovanni, architect and engineer had already made various types of musical instruments.
At the end of the 16th century was founded the "Camerata dei Bardi" which was officially recognized as the birth place of melodramma.
The Stainer model of the 17th century was a continual source of inspiration for those violin makers who had emigrated to Florence from Tyrol.
So when they joined up with the great number of florentine violin makers, the city of Florence witnessed an upsurge in musical vivacity and liveliness, that previously it had not encountered.

In those years, Bartolomeo Cristofori invented the modern piano,and successively became custodian of the Medicean collection which housed the famous quintet built by Antonio Stradivari in 1690 for Ferdinando de' Medici.
Between the 18th and 19th century the following violin makers: Lorenzo and Tommaso Carcassi, Giovan Battista Gabrielli and Bartolomeo Bimbi were working in the city. So were the Piattellini family, with Aloisio, Luigi and Bartolomeo Castellani.

In the middle of the 19th century Giuseppe Scarampella, a pupil of Nicolò Bianchi in Paris, cames to Florence to build violins in the Castellani workshop.
In 1866 Scarampella accepts the nomination as violin maker for the Conservatorio Cherubini in Florence, where he works together with Luigi Castellani.
Valentino de' Zorzi came to Florence about the same time and opened a workshop.
He had a modern "venetian school" background and was a follower of Giuseppe Garibaldi. After his death, his workshop was taken over by Silvio Vezio Paoletti.
Even the instruments built by Ferdinando Ferroni at the beginning of the 20th century, indicate that he too had previously collaborated with the de Zorzi, and his work expressed that influence.
Also the following violin makers namely: Batelli, the Del Lungo father and son, plus Serafino and Lapo Casini, all these noble artisans were working in Florence at that time.

A geat turning point, which still today has the power to influence numerous violin makers from Tuscany, came with the arrival in Siena of a milanese gentleman called Leandro Bisiach. He had been commissioned by Count Chigi Saracini to restore the family collection of musical instruments.
On that occasion Bisiach met Igino Sderci, and immediately perceived his talent and ability, and took him under his wing. So thanks to Bisiach's care and guidance, Sderci became one of the greatest violin makers the world has ever known.
After years of activity with his son Luciano, Igino Sderci ended his days in Florence.
During these years, while Luigi and Oreste Cavallini were working in Arezzo, Dario Vettori, a friend and pupil of Giuseppe Ornati was working in Firenzuola. With the arrival in Florence of Giuseppe Stefanini the influence of the Milanese school is completed.
He came to Florence during the last years of his life, and his presence in the city, rich with social and professional relationships left an indelible memory in the lives of those violin makers still working in the city today.